Som en liten förening som vi är det superviktigt att vi alla hjälps åt och bidrar! Tack igen för det!
Nedan lite (blev inte så lite…) info om det planerade upplägget för att alla ska kunna veta vad som gäller och hur det funkar.
Väskförbud: Undvik att ta med Er väskor till hallen då det råder väskförbud. OM man har med sig hembakt är det undantaget!
Alla funktionärer som jobbar i helgen skall ha en SM-veckan T-shirt och en ackrediteringsbricka på sig. Detta hämtas nere i foajén/informationen innan ditt arbetspass. Personal i kioskerna som jobbar två eller fler pass/dag får även lunchbiljett på samma plats. Linjedomare och övriga funktionärer får både lunchbiljetter och fikabiljetter (personal i kiosk, kan ta fika/mellis när det behövs och tillfälle ges. Skriv då bara upp vad och vem på listor som ligger i de två kioskerna)
Personal: Vi (läs Ulf) har jobbat hårt med att få ihop bemanning i kioskerna under alla timmar under SM arrangemanget. Det är alltid svårt att veta hur mycket åskådare som kommer och hur mycket jobb allt innebär. Har ni funderingar kring tider och annat kan ni höra av er till mig, Malin Johansson 0705 128250. För byte av tid eller om man ev får förhinder att komma, så önskar vi självklart att man hör av sig. Namnlistor och kontaktuppgifter på bemanningen för kioskerna för hela helgen ligger utskrivna och tillgängliga för alla i kioskerna. Om man vill byta tid med någon hoppas jag ni försöker ordna det sinns emellan om möjligt!
Om något är på väg att ta slut, skickas ett sms till mig, Malin Johansson 0705 128250 eller stoppa mig väl på språng, så kommer vi synka inköpen och fylla på kontinuerligt under helgen (med vissa restriktioner). Vissa saker får ta slut mot slutet av helgen. De flesta oöppnade förpackningar kan klubben lämna tillbaka till grossisten, så var lite vaksam på vad som öppnas!
Vi hoppas att vi tänkt på redskap, fat mm som kan behövas (detta i förväg då kioskerna hyrs helt tomma) Men saknas något så hoppas jag ni stoppar mig eller hör av er på sms om vad som saknas och behövs!
Linjedomare och övriga funktionärer får biljetter att använda som betalning vid fika, mellanmål mm under helgen. Spar dessa biljetter i en burk som kommer finnas i resp. kiosk. Allt för att vi ska kunna ha lite koll på det som går åt i efterhand.
En lämnad fikabiljett berättigar till: Dricka/Kaffe+ Fralla/ Hembakt/ Korv med Bröd
En lämnad lunchbiljett berättigar till: Lunch från Borås stad/ Hamburgare/Wrap och Vatten
Info till Er som kiosk personal!:
Hamburgare: De frysta hamburgarna (finns i frysboxen nere i grillen) steks, kryddas med grillkrydda helt genomstekta nere i ”grillen” i foajén och tas av personalen där nere upp i omgångar av ca 20-30 st upp till kiosken vid hallens kortsida. Där varmhålls de och säljs vartefter. Stäm av lite ang efterfrågan och i vilken takt stekta hamburgare skall levereras. (Tyvärr blir det lite spring emellan, men vi hade inget smidigare alternativ).
En hamburgare skall serveras i hamburger-pappersficka med hamburgerbröd sallad och en stekt hamburgare med ostskiva om kunden önskar samt med tunt skivad gul lök och tomat samt hamburger-dressing. Serveras i handen till kund eller om önskat på en papperstallrik.
Här får personalen se till att det finns skuren sallad, finskuren lök och tomat förberett och upplagt i skålar med lite framförhållning. Hamburgarna kommer säljas efter kl 12 fredag och lördag och fram till att matcherna är slut för dagen. Plasthandskar kommer finnas i kiosken uppe på kortsidan som vi önskar att ni använder vid tillagning och servering av hamburgare samt vid tillagning av frallor. Utrustning för stekning av hamburgare och förvaringskärl mm kommer finnas nere i grillen ELLER uppe i kiosken på läktarens långsida. Använd gärna förkläde när ni steker!
Kokt korv med bröd: Serveras endast i kiosken på läktaren på hallens långsida. De som börjar första kioskpasset varje dag sätter direkt på kokkärlet och fyller det med vatten, lägger i två lagerblad och ev lite peppar. Detta då det tar ett tag att få koket varmt. Korven serveras i korvpapper med korvbröd och så får kunden själv använda ketchup och senap som ställs tillgängligt på bänken bredvid.
Kaffe: Bryggs i maskinen i läktarkiosken och i kiosken på hallen kortsida. Brygg alltid hela kannor med kaffe. Det kommer behövas kaffe även till B-hallen, sekretariatet och till domarnas paushörna. Så håll kannorna välfyllda. Sätt igång en ny kanna så snart en är tom. Lösa termosar till B-hallen, sekretariat mm finns kiosken på läktaren. Kvällspersonalen får se till att dessa kommer tillbaka till kiosken på kvällningen så att de kan laddas direkt efterföljande morgon. Laktosfri mjölk finns i kylarna. Socker kommer finnas. Instruktion om hur kaffemaskinen fungerar ligger i en låda i närheten av kaffemaskinen.
Te: Vattenkokare och tepåsar finns i kiosken på läktarens långsida.
Hembakt: Kommer säljas i båda kioskerna. Se till att det alltid ser fint och snyggt ut på faten, pudra gärna över florsocker med tekulan som står i kiosken på läktaren. Hembakade kakor finns i kylskåpen vid båda kioskerna. Bakverk serveras vid behov på papperstallrik eller på servett, med tårtspade.
Frallor: Frallor kommer köpas in och finnas i kiosken på morgonen. Dessa bredes och fixas till i kiosken på hallens kortsida (där vi har större bänkytor och fler kylskåp) Vi kommer sälja både halva frallor och hela frallor. Gör hälften av de halva med skinka och tomat och hälften med ost och gurka. De dubbla frallorna görs med en skinkskiva och en ostskiva således. Förvaras på ett fat med lock (tårtkupa) så att de hålls fräscha. Det kommer behövas frallor till funktionärer och till domare så gör ett gäng i förväg på morgonen. Lägg de frallor som inte får plats på faten som ska till kioskerna på ett ytterligare fat och täck med plastfolie och förvara i kylskåpen så länge.
Wraps: Färdiginköpta Wraps (kalla) kommer finnas i båda kioskerna. Dessa är inköpta från ICA och håller sig fräscha i kyl hela helgen. Fler går nog att inhandla om de går åt snabbt! Wrapsen innehåller kyckling.
Drickor: Finns i kylarna i varje kiosk och skall hållas kalla i största möjliga mån. Lager på drickor i flak står uppe i klubbrummet under helgen där de kan hämtas.
Frukt: läggs i skålar/kiosk och vi ska även se till att det finns lite frukt uppe i B-hallen, sekretariatet samt i domarnas paushörna.
Godis: Litet sortiment av godis, choklad och bars kommer säljas.
Lunch: Lagad lunch (tre alternativ/dag) är förbokat av klubben och levereras av Borås kommun. Lunch kommer serveras av SM-veckans volontärer (externa) uppe i restaurangen på kortsidan mellan kl 11-15 varje dag. Betalningen av lunch för åskådare, spelare sker via swish eller kortbetalning till klubben utanför entrén till restaurangen från hallen och då erhålles en färgad biljett som sedan lämnas till volontärerna inne i restaurangen. Där bör någon av kioskpersonalen stå och vara mottagare av betalning samt dela ut biljetter. Blocket med köpta lunchbiljetter ger oss sedan koll på hur många köpta luncher vi skall betala till Borås Stad. Volontärerna i lunchserveringen har endast hand om hanteringen av luncher och avdukning, bortplockning mm inne i restaurangdelen. Våra funktionärer kommer med en annan färg på biljetten som ger dem möjlighet att käka lunch gratis. Spar dessa biljetter i en låda då vi behöver få koll på hur många av varje sorts lunch vi gör åt under helgen. Dryck till lunchen som ingår är kranvatten (tillbringare skall finnas inne i restaurangen) och om man så vill kan man köpa till dricka ute i kiosken strax utanför restaurangen.
Betalning: All betalning sker helst via Swish eller kontokort, Kontanter kan tas emot om man då har jämna pengar. (Lägg pengar i samma burk som biljetterna för funktionärs fikan mm). QR koder, kort terminaler och prislistor kommer finnas utlagda i varje kiosk. I varje kiosk kommer det finnas de Ipad med bilder på sortimentet vi har i kioskerna och vid betalning så klickar vi på bilden och så summerar den automatiskt ihop summan att betala.
Morgonpasset. Där startar man upp kiosken och plockar fram det som skall säljas samt kokar kaffe, sätter fart på korvkoket och fixar frallor i kiosken vid kortsidan. Lägg upp frallorna på fat med lock och lägg resterande färdigfixade frallor i kyl under plastfolie så länge. Skär upp tomater, sallad och lök och lägg i skålar och ställ i kylarna. Detta till hamburgarna som skall börja säljas vid 12 fredag och lördag. Se till att det finns frukt, kaffe och vattentillbringare, muggar uppe i B-hallen (bord till detta skall finnas vid ingången till B-hallen) samt likvärdigt även uppe vid domarnas fikaplats (uppe i hörnet på restaurangen på läktarens kortsida). Bricka med kaffe, vatten och ev hembakt/frallor skall ner till sekretariatet.
Då vi bemannar två kiosker får man vara lyhörd med varandra om vad som behövs ordnas och fixas. Kanske behövs det förstärkning någon annanstans i hallen.
Dagspassen: Där underhåller man kioskerna på bästa sätt och ser till att det alltid finns av allt till försäljning. Vara behjälplig och lyhörd på det som ev behöver fixas/ordnas. Se till att det finns frukt, kaffe och vatten uppe i B-hallen (bord till detta skall finnas vid ingången till B-hallen) samt likvärdigt även uppe vid domarnas fikaplats (uppe i hörnet på restaurangen på läktarens kortsida). Var en löpare om saker saknas, behöver ordnas eller annat tänkbart…
Då vi bemannar två kiosker får man vara lyhörd med varandra om vad som behövs ordnas och fixas. Kanske behövs det förstärk någon annan stans i hallen.
Kvällspassen: Plocka undan inför stängning och städa av i kiosken samt diska upp det som behövs. Plasta in och ställ in i kyl det som går att spara till nästa dag. Kiosken på läktarens långsidan går att låsa (inte den på kortsidan) så här är det bra om vi kan förvara det mesta över natten. Annars kan man även bära upp det som inte ryms till klubbrummet.
Då vi bemannar två kiosker får man vara lyhörd med varandra om vad som behövs ordnas och fixas. Kanske behövs det förstärkning någon annan stans i hallen.
Jobba alltid aktivt med att hålla ytor och varor fräscha så att det ser så fint ut det bara går!
Saknas någon utrustning eller redskap, hör av Er till Malin Johansson 0705 12 82 50.
På torsdagskvällen, innan tävlingsstart, är vi ett gäng som förbereder det som går och lägger ut info/schema mm på plats!
Vi hoppas på en minnesvärd helg med mycket fint badmintonspel, härlig stämning och bra flyt på vårt arrangemang!
Detta tack vare Er alla som är på plats!